У сучасному інформаційному середовищі, де темпи технологічних інновацій та доступ до знань стрімко зростають, неформальна освіта набуває особливої актуальності як ефективний інструмент розвитку як особистісних, так і професійних компетенцій. З огляду на зростаючу потребу у спеціалізованих навичках у сфері біотехнологій та біоінженерії, можливості додаткової неформальної освіти виступають як важливий чинник, що сприяє адаптації до сучасних викликів наукового та технологічного характеру вирішення проблем.
Завдяки використанню навчальних онлайн-платформ здобувачі мають можливість ознайомлюватися з новітніми науковими концепціями, методологіями досліджень та практичними навичками, які стають важливим доповненням до вивчення традиційних академічних програм. Такий підхід забезпечує як базове, так і поглиблене вивчення фундаментальних дисциплін, що є критично важливим для розвитку мультидисциплінарних компетенцій.
Про можливості неформальної освіти бакалаври-біотехнологи завжди отримують оперативну інформацію через сайт кафедри, месенджери, зустрічі з гарантом освітньої програми та адміністрацією факультету.
Наразі від Тюбінгенського університету (Німеччина) спільно з Прикарпатським університетом ім. В. Стефаника (Івано-Франківськ, Україна) при Німецькому Бюро Академічних Обмінів (DAAD) для студентів біологічних спеціальностей проводяться додаткові онлайн-курси. Серед прикладів сучасних освітніх програм слід відзначити курс «Python для біологів», розроблений спеціально для інтеграції інформаційних технологій у сферу біотехнологій. Здобувачі 3 курсу Клименко Максим та Таїсія Морщ активно беруть участь у вивченні цього курсу та освоєнні отриманих знань, практикуючись у написанні коду на мові програмування Python.
Курс розрахований на 2-х місячний період навчання та складається з 10 лекцій та 20 практичних занять, присвячених програмуванню мовою Python. Він зосереджується на використанні Python для вирішення прикладних проблем у статистиці та біоінформатиці. Програма починається з фундаментальних концепцій програмування, написання сценаріїв та маніпуляцій з файлами і поступово переходить до використання спеціалізованих пакетів (бібліотек) для обробки біологічних даних.
Програма курсу охоплює теми основи архітектури комп’ютера, типи даних у Python, обробки текстових файлів (CSV), статистичний аналіз даних у Python, візуалізація біологічних даних та застосування Biopython (обробка геномних даних, робота з файлами FASTA, транскрипція та трансляція ДНК/РНК).
Здобувачі освітньо-професійної програми «Біотехнології: фармацевтична, промислова, харчова, природоохоронна» готові поділитися своїми враженнями від проходження даного курсу:
Максим КЛИМЕНКО (БТ-3-1): «Радий, що зʼявляються нові можливості для розвитку затребуваних навичок. З програмуванням завжди було цікаво ознайомитись ближче, зрозуміти, як лише строка одного коду може стати потужним інструментом для модифікації вхідних даних. Зануритись у вивченні можна із головою, оскільки й сама мова програмування вважається однією з простих, так й одночасно однією з найпоширеніших у використанні у світі; на основі мови написані: найбільший відеохостинг «Youtube», серверна частина соціальної мережі «Instagram», музичний сервіс «Spotify», а також космічне агентство «NASA» використовує мову програмування для наукових обчислень та моделювання. Тому, впевнений, що отримані знання з цього курсу стануть у нагоді в подальшому опануванні спеціальності «Біотехнології»».
Неформальна освіта створює умови для гармонійного поєднання академічної теорії з практичними навичками, що є особливо важливим для здобувачів, котрі орієнтуються на високотехнологічні сфери. Такий підхід забезпечує не лише формування фундаментальних знань, а й розвиток soft та hard skills, необхідних для адаптації до вимог сучасного ринку праці.
Сучасні можливості неформальної освіти відкривають перед здобувачами нові перспективи для наукового та професійного зростання. Інтеграція онлайн-курсів, зокрема спеціалізованого курсу «Python для біологів», дозволяє не лише поглибити знання у сфері біотехнологій, а й розвинути аналітичні навички та навички програмування, що є незамінними у вирішенні прикладних завдань сучасної науки. Перспективи подальшого розвитку неформальної освіти сприятиме формуванню висококваліфікованих спеціалістів, здатних ефективно реагувати на виклики глобалізованого світу».
Здобувач вищої освіти спеціальності 162 «Біотехнології та біоінженерія» групи БТ-3-1 Максим КЛИМЕНКО